Hvor skal vi hen?

To travel is to live“At rejse er at leve” – den sætning får nok en klokke til at ringe hos de fleste mennesker. Dette er da også med god grund, at den lyder velkendt, da den blev nedskrevet af vores allesammens H.C. Andersen tilbage i 1855 i bogen “Mit Livs Eventyr”.

At sætningen findes i en bog om et personligt eventyr, er ikke helt tilfældigt, da mange af os opfatter rejser på præcis denne måde. Jo længere væk rejsen går, jo større bliver eventyret. Glæden ved at skulle opleve de kulturelle forskelle fra Danmark, arkitektur, museer og meget mere. Men hvordan har vi fundet frem til den valgte destination?

Et bud kunne være gennem rejsebøger, der er skrevet i massevis i løbet af de sidste hundrede år. Faktisk menes de ældste dokumenterede manuskripter til rejse at stamme helt tilbage fra det første århundrede. I nyere tid er de mere velkendte for eksempel Michelin guiden, der stammer helt tilbage fra år 1900, hvor den efter udgivelsen blev uddelt gratis til de få, som var i besiddelse af en bil. Målet var, at dette skulle være med til at fremme automobilens fremskridt. Set i bakspejlet mere end hundrede år senere, må dette siges at have været en stor succes. Om bogen gjorde udfaldet er naturligvis svært at besvare, men lad os da blot sige, at den har gjort sin del.

Herhjemme er de mest kendte bøger nok “Turen går til”, der har sin oprindelse tilbage i år 1952, da Politikkens Forlag første gang udgav den populære rejsebog. Mange af disse er blevet udgivet i nyere udgaver i takt med, at nye attraktioner er kommet til, mens gamle er blevet fjernet. Eksempelvis er “Turen går til London” per 2015 solgt i 25 forskellige udgaver, mens der er lavet 27 forskellige versioner om Rom.

Mens “Turen går til” bøgerne har været en stor succes, har den primært fokuseret på attraktioner og kulturelle oplevelser, som de voksne finder interessante. De fleste der som børn har været ude at rejse med deres forældre, mindes sikkert disse bøger, og husker at selv, om det var spændende at opleve et nyt land eller måske ikke var den mest mindeværdige ferie.

Til slut er der selvfølgelig internettet, som i dag er langt den hurtigste metode at opsøge information på. Dette har mange fået øjnene op for, og det har skabt grundlag for at firmaer som TripAdvisor, der siden starten i år 2000, er vokset til at være en af de allerførste sider man konsulterer, når destinationer og attraktioner skal planlægges.